fredag 22 april 2011

I didn't see it coming

Jaha, hur gick det då idag? Jodå, efter att ha gjort det lilla misstaget att ta bussen till intervjun i stället för tåget fick jag attackgå de två kilometerna med min Malmö-getaway-packning för att hinna i tid. Tack, iPhones kartfunktion! Skolan var superfin, bara 5-6 år gammal, och även rektorn och de två lärarna som satt med på intervjun var lätta att prata med. Jag tycker nog det gick ganska bra överlag, men det är svårt att avgöra när man inte egentligen någonsin suttit på en intervju för ett jobb man faktiskt har velat ha. Det som känns lite sådär är att jag ska undervisa i tre SO-ämnen jag inte är behörig i, och dessutom sätta betyg, något jag aldrig har gjort förut. Detta på en helt ny skola. Jag menar, jag och historia! Det är ett skämt men i det här fallet är det tyvärr mindre kul. Hur fan ska jag kunna sätta betyg på åttondeklassare i historia när jag varken har några ämneskunskaper eller vet hur man sätter betyg... eller hur det går till att vara lärare i högstadiet heller, för den delen?

Så jag vet inte riktigt. Jag känner mig förväntansfull och lite rädd på samma gång. Idag kom det ut ett jobb jag skulle ge min halva hand, eller högra, eller vad det nu heter, för. Engelska/svenska på en skola inne i Malmö. Givetvis har jag sökt.

Tillbaka i Växjö nu - planerna för påskhelgen är mycket vaga men det kommer säkert bli bra. Om inte annat har jag tre spel jag måste sätta tänderna i i recensionssyfte och till min stora glädje kom South Park säsong 7 med posten idag! Winning!

Sommaren verkar också ha kommit. Det ska bli varmare och varmare och kanske en bit över 20 nästa vecka. Hm, för min del kunde det ha fått vara vår också. Det var inte länge sedan det var full vinter och nu kan man redan gå runt i shorts, praktiskt taget. Är det bara jag eller ska inte våren vara i tre månader? Markera mina ord, det har börjat bli så här de senaste åren och jag gillar det inte.

Senaste veckan har det blivit mycket lyssnande på israelisk-australisk-polsk-irakiska trubaduren Lior. En len röst, harmoniskt plinkande på gitarren och gärna några ordentliga stänk av melankoli - mer än så krävs det sällan för att yours truly ska få en ny favoritartist! Så vi avslutar dagen med något fint:



Inga kommentarer: