söndag 27 april 2008

Musik... musik!

Jag är inne i ett sjukt stim nu vad gäller att upptäcka "ny" musik. Här är några exempel:

* Portisheads nya skiva "Third", första på typ tio år. Jag älskade deras självbetitlade från 1997 och den här känns, efter första lyssningen, också riktigt bra.

* Sebastien Tellier - håller på att upptäcka denna moderna Serge Gainsbourg eller vad man ska kalla honom. Har bara hört underbara "La Ritournelle" men om resten av hans musik är ens hälften så bra är det bara att konstatera att jag har en ny idol.

* Jason Mraz - "I'm yours" är ju helt underbar. Nu ska jag djupdyka i hans tidigare skivor.

* Pacific! - när den nya skivan är som bäst skulle man kunna svära på att man ligger på en tropisk strand och dricker paraplydrinkar.

* Damien Rice är ju en av mina största idoler sedan nästan fem år tillbaka, men nu har jag upptäckt en massa av hans b-sidor och liveframträdanden, och det är så bra att det nästan är jobbigt.

Inga kommentarer: