torsdag 17 april 2008

Persilja

Hur gör man egentligen när man ska köpa persilja?

Jag var nere på Apoteket idag för att höra om de hade någon annan sorts järntabletter eftersom jag fick magknip av den jag fick på Blodgivarcentralen. Men damen jag pratade med sa att min sort var den snällaste de hade och att jag kunde prova äta jordgubbar och persilja för att få i mig mer järn. Jag har känt mig matt i flera veckor nu sedan jag gav blod för första gången, och det får inte hålla i sig, för nu är det ju snart dags för årets två viktigaste lopp.

Så jag begav mig till Willy:s och skulle (bland annat) inhandla persilja för första gången i mitt liv. Där ligger halvmeter långa växter, ihopbundna med gummiband som värsta blombuketterna. På etiketten på hyllan stod det "Persiljablad" så jag började direkt fundera på hur man egentligen skulle göra. Det slutade med att jag pressade ner ett gäng "plantor", med blad och stjälk och allt, ner i plastpåsen. Men man äter väl inte stjälken? Det såg helkonstigt ut och jag kunde bara hoppas att kassörskan inte skulle säga nåt. Det gjorde hon inte heller, men jag är fortfarande lite clueless när det gäller persiljan. Så ni som brukar köpa persilja i "lösvikt", berätta gärna för mig hur man ska göra genom att lämna en kommentar. Mycket tacksam.

(För första gången på säkert en månad satt inte Puma i min kassa. Det var en helt vanlig människa den här gången!)

1 kommentar:

Consonus sa...

Om du inte har en gjutjärnsgryta så är det en bra idé att investera i en sådan, eftersom matlagningen gör att järn fälls ut och hamnar i maten.

Tillbaks till persiljan... Används färsk, klippt eller hackad över ett otal rätter - det är bara fantasin som begränsar, och kanske smaklökarna också... Fisk, pasta, sallader, potatismos är några exempel.

Tips: Testa Blutsaft för att höja blodvärdet!