måndag 27 december 2010

En annan dag

Annandagen har förflutit till belåtenhet. Det enda vettiga jag har gjort på hela dagen är att skotta garageinfarten i typ 20 minuter. Mitt stora projekt för dagen var att lyssna på alla 2010 års nya album som jag bara inte har orkat eller haft tid att sätta mig in i tidigare. Det är snart dags för årssammanställning här på bloggen och jag känner att jag knappast kan ranka årets bästa skivor, låtar och akter om jag inte har lite kött på benen. Så inom de närmaste dagarna kommer det att dyka upp listor här.

Bobban och jag såg klart på The Fellowship of the Ring idag och det är väl en inte alltför avancerad gissning att vi sätter tänderna i tvåan imorgon. Jag har också sett lite andra filmer de senaste dagarna som jag här tänker leverera mikrorecensioner av:

Fish Tank
Femtonårig engelsk flicka från fattig förort hamnar på glid och blir kär i sin mammas nya kille. Problem uppstår. Mycket duktig debutant i huvudrollen. 3 av 5.

Annie Hall
Woody Allen spelar (föga förvånande) neurotisk intellektuell New Yorker i denna klassiker från 1977 som jag inte har sett tidigare. En hel del tänkvärda episoder och repliker om kärlekens storhet och dess ologiska natur. 3 av 5.

Hostel
Att jag inte har sett denna film tidigare har väckt en del uppmärksamhet så nu var det dags. Idén var intressant men filmen blev aldrig otäck utan bara konstig. Ändå känner jag för att se tvåan. Om inte annat för den utlovade kvinnliga fägringen. En svag 3 av 5.

Ikväll kom syrran hit från Stockholm med sin familj. De ska stanna här i fyra dagar så nu kommer tempot att skruvas upp några hundra procent. Det ska bli trevligt men som vanligt kommer jag nog att bli lite trött på att leka med barnen efter ett tag. Mitt projekt är att bli kompis med lilltjejen på ett år och nio månader. När de kom hit ikväll var hon livrädd för mig och backade så fort jag närmade mig. Hon såg verkligen vettskrämd ut. Men nu har jag fått sitta och bygga torn med henne så jag tror att jag håller på att bli accepterad! :) Min äldsta systerdotter verkade bli väldigt nöjd över min julklapp som bestod i skolböcker till flickor i Etiopien, så det var skönt. Imorgon ska vi se om de (inklusive mellankillen) uppskattar min julklapp Donkey Kong Country Returns. Annars är det illa!

Inga kommentarer: