måndag 27 december 2010

Musikåret 2010 - mina topplistor

2010 är inne på sina sista skälvande dagar och det är dags för mig att summera musikåret som gått. När jag var yngre satt jag alltid andäktigt och lyssnade på Tracks årssammanställningar och det känns riktigt kul att göra egna nu. Detta är något jag började med förra året och jag tänkte göra det till en tradition. Så jag presenterar härmed... *trumvirvlar*

Musikåret 2010 - mina topplistor!

Jag börjar med den lista som tog längst tid att sammanställa men som jag också på något sätt känner är den mest angelägna.

ÅRETS BÄSTA SÅNGER

1. Oskar Linnros – Ack, Sundbyberg
2. Darwin Deez – Radar detector
3. Ellie Goulding – This love (will be your downfall)
4. Two Door Cinema Club – Something good can work
5. Jónsi – Go do
6. Dylan LeBlanc – 5th avenue bar
7. Belle and Sebastian – I didn’t see it coming
8. Bombay Bicycle Club – Ivy & Gold
9. Salem – Asia
10. Maskinen – Kärlek vid sista ögonkastet

Förutom dessa fanns det givetvis en mängd andra fina melodier som jag har lyssnat mycket på. Om någon är intresserad är det bara att klicka här för hela Spotify-listan!

Kommentar:
Det kändes självklart att Ack, Sundbyberg för mig blev årets bästa låt. Det var den första låten jag hörde med Oskar Linnros och redan från början tyckte jag den var fantastisk. Sommarens första veckor, innan uppföljaren (alla vet vilken jag menar) blev sönderspelad, gillade jag nästan den lika mycket men jag måste erkänna att jag hann bli sjukt trött på den. Darwin Deez dök upp som en blixt från klar himmel - jag kommer inte ens ihåg hur jag upptäckte dem. Men shit vad bra skivan är, speciellt Radar detector. Ellie Gouldings debutskiva var också fin men framför allt två låtar fastnade på trumhinnan och This love har jag sjungit jättemycket på under året. Mer trallpoppig än Something good can work med Two Door Cinema Club kan knappt en låt vara, och hela skivan var bra dessutom. Jónsi från Sigur Rós gjorde en oväntat poppig Go do och den gick verkligen varm under sommaren. Dylan LeBlanc var en singer/songwriter-debutant som jag föll för under hösten. Belle & Sebastians nya skiva gjorde mig aningen besviken men I didn't see it coming är som vårens första soliga och ljumna dag. Ivy & Gold med Bombay Bicycle Club skulle jag vilja lyssna på på en pub i Dublin. Asia med Salem ska man lyssna på på ett fantastiskt ljudsystem när det regnar och blåser utomhus och alla lampor är släckta. Och slutligen är det något speciellt med Kärlek vid sista ögonkastet med Maskinen - vet inte riktigt vad!

Då kör vi nästa kategori...

ÅRETS BÄSTA ALBUM (inte rangordnade)

Dylan LeBlanc – Pauper Field
Salem – King Night
Bombay Bicycle Club – Flaws
Jack Johnson – To the sea
The Radio Dept. – Clinging to a scheme
Darwin Deez – Darwin Deez
Two Door Cinema Club – Tourist history
Embee – The mellow turning point
Belle and Sebastian – Write about love
Oskar Linnros – Vilja bli
Ellie Goulding - Lights

Kommentar:
OK, den här listan blev så klart inte lika spännande eftersom de flesta akterna var med på den första listan också. Men Jack Johnson gjorde en bra skiva under året, The Radio Dept. behöll sin svävande, raspiga pop och Embee samarbetade med en mängd kända musiker och resultatet blev en skön chillout-skiva.

Vi går raskt vidare till några kategorier som inte enbart handlar om ny musik utan i stället redovisar vilka låtar, album och artister/grupper jag lyssnat mest på under 2010, oavsett vilket år musiken är från. Listorna är hämtade från last.fm.

ÅRETS MEST LYSSNADE LÅTAR

1. Camera Obscura – Lloyd, I’m ready to be heartbroken
2. Ellie Goulding – This love (will be your downfall)
3. Darwin Deez – Radar detector
4. God Help the Girl – God help the girl
5. Carl Orff – In trutina
6. Belle and Sebastian – Another sunny day
7. Ellie Goulding – I’ll hold my breath
8. Anna Järvinen – Svensktalande bättre folk
9. Hall & Oates – You make my dreams
10. The boy least likely to – Hugging my grudge

Kommentar:
Föga förvånande var det en låt av skotska Camera Obscura, Belle & Sebastians före detta skyddslingar, som jag lyssnade allra mest på under året. Lloyd, I'm ready to be heartbroken är för mig en nästan perfekt popsång. Den har stundtals bokstavligen gått på repeat. God Help the Girl är ännu en akt som Stuart Murdoch har haft något med att göra. Här handlar det om en musikal där B&S frontfigur vad jag vet har skrivit hela soundtracket. God help the girl har jag lyssnat väldigt mycket på. Även i år har vackra In trutina från Carmina Burana spelats mycket där hemma, och så kommer det nog att förbli även framöver. Anna Järvinens Svensktalande bättre folk höll sig också kvar ännu ett år och två nya upptäckter av gamla låtar får avsluta listan.

ÅRETS MEST LYSSNADE ARTISTER/GRUPPER

1. Camera Obscura
2. Kings of Convenience
3. Belle & Sebastian
4. Sigur Rós
5. The Bird and the Bee
6. Pet Shop Boys
7. Ash
8. Los Campesinos!
9. Bombay Bicycle Club
10. Vashti Bunyan

Kommentar:
Inga större överraskningar här. Sigur Rós upptäckte jag inte förrän i år och de hamnade så högt som på fjärde plats tack vare att jag lyssnade igenom alla deras plattor under sommar och höst. Starálfur blev snabbt en stor favorit och det är faktiskt lite underligt att den inte fanns med bland de tio låtar jag lyssnade mest på under året. Los Campesinos! lyssnade jag också mycket på, och som tidigare mest på You! Me! Dancing!. Vashti Bunyan är verkligen en outsider men vissa av hennes rassliga inspelningar från 70-talet (tror jag) är riktigt fina.

ÅRETS MEST LYSSNADE ALBUM

1. Kings of Convenience – Declaration of dependence
2. Belle & Sebastian – Write about love
3. Jim Noir – Tower of love
4. Darwin Deez – Darwin Deez
5. Sigur Rós - Með Suð í Eyrum Við Spilum Endalaust
6. Ellie Goulding – Lights
7. Camera Obscura – My Maudlin career
8. Kings of Convenience – Quiet is the new loud
9. Camera Obscura – Biggest bluest hi-fi
10. The Bird and the Bee – Ray guns are not just the future

Kommentar:
Förstaplatsen är inte direkt en stor sensation.  Att Jim Noir skulle hamna på tredje plats är kanske lite mer överraskande men bland annat Eanie Meany och Tower of love från skivan med samma namn blev favoriter. I övrigt ser listan ganska väntad ut.

Mitt längsta blogginlägg någonsin avslutas med en förhoppning om att 2011 ska bli lika fint som 2010. Gott nytt musikår!

Inga kommentarer: