onsdag 1 december 2010

Nissene!

Nissene på låven, eller Tomtar på loftet som det hette på svenska, var en fullkomligt fantastisk norsk fake-dokusåpa som spelades in 2001. 24 människor placerades på ett loft och tävlade om en miljon kronor. Robinson möter Big Brother möter Grotesco. Nåt sånt. Förra året såg jag det för första gången sedan det gick på TV, och det var fortfarande lika bra. Nu ska jag göra det till en tradition att se det som det ska ses: ett avsnitt om dagen från 1 till 24 december. Jag har till och med beställt serien på DVD - en sån här pärla måste jag bara ha i samlingen. Det blev lite krångligare än vad jag hade tänkt mig eftersom den bara går att få tag på i Norge och den affär som fortfarande hade den i lager endast levererar till Norge. Som tur är har jag mina kontakter i Tromsö så för närvarande hoppas jag att serien förgyller the ssk crew där!

Spana in det första avsnittet och se sedan på minst ett par avsnitt till - det behövs för att man ska komma in i det. Varje avsnitt är bara 12-13 minuter långt så det kräver ingen större ansträngning.



Bäst av allt är att en uppföljare äntligen är på gång! Denna gång ska det bli någon tomtevariant av På rymmen, och flera av skådespelarna i originalserien kommer förmodligen att återvända. Premiär blir det troligen december 2011. Sweet!

Inga kommentarer: