torsdag 30 december 2010

The IT guy

Idag har jag agerat datorhjälp för hela hushållet. Ebba behövde hjälp för att kunna tanka över filer till sin mp3-spelare. Linda behövde hjälp med sin juristuppsats (radavstånd, innehållsförteckning, teckenstorlek, sånt klassiskt). DVD-filmer från när vi var små skulle kopieras (eller gjorde jag kanske det redan igår?). Men framför allt skulle jag börja försöka lära mig den nya mjuk- och hårdvaran för att lägga över VHS-filmer till DVD. Det var lite krångligare än jag hade trott och framför allt mer tidskrävande. Har man ett band med fyra timmars material tar det först och främst fyra timmar att lägga över allt. Sedan återstår uppdelning av materialet mellan olika skivor, eventuell redigering och övergångar, kapitelindelningar... och så själva bränningsmomentet som tar sin lilla tid. Det blir nog bra när allt blir klart. Har försökt lära mamma hur hon ska fixa det på egen hand och det ska hon säkert fixa när hon blir lite varm i kläderna.

Bonde söker fru: Ingen fick sin fru/man förutom Johan som fick sin Amanda. Men nejdå, nu säger de båda till Aftonbladet att deras förhållande började naggas i kanterna  när serien började sändas på TV och Amanda såg hur mycket Johan flörtade med de andra tjejerna. Så det blev ingen långvarig kärlek någonstans och på ett kontor någonstans i Stockholm sitter säkert de ansvariga och funderar över vad de ska göra bättre inför nästa säsong. Historien med Ann-Catrin kunde blivit hur bra och awkward som helst men den blev bara tråkig och ilskeframkallande.

Lindgrenarna körde hem idag. Det har varit jättekul att ha dem här och det bästa är att jag har fått bra kontakt med Elina. Men det är också ett ganska skönt lugn här nu när de har åkt.

Imorgon förmiddag drar jag till Malmö och hoppas att de kvarvarande tåg som kör enligt söndagstidtabell kan leverera. Jag vill checka in på hotellet så fort som möjligt! Den något krångliga lösningen kan sammanfattas så här:

Natt 1: Fredde sover i enkelrum, T och jag i dubbelrum utan fönster
Natt 2: Fredde och jag sover i dubbelrum, T i enkelrum
Natt 3: se natt 2

Så nu vankas sista natten i mitt lilla mysiga källarrum i Östra Karup för den här gången. Det har varit ett soft jullov och jag har gått upp flera kilo, tveklöst. Imorgon kväll är det bara att fortsätta i samma goda stil med förhoppningsvis utsökt mat och massor av bubbelvin på nyårsfesten.

Gott nytt år till alla!

Inga kommentarer: