tisdag 21 december 2010

Midvinternatt

Årets kortaste dag blev också årets kallaste. I morse var det -17 i Växjö och just nu, precis innan midnatt på årets kortaste och mörkaste dag, midvinterafton, är det drygt 18 grader kallt. Snön ligger i drivor och det knarrar fantastiskt mysigt under skorna. Allt är upplagt för en vykortsjul.

Det finns dock en del negativa saker med allt det här vintrandet. Idag bar jag hem en skyffel och en hink med sand från jobbet. När T och jag skulle börja skotta såg jag att jag hade fått parkeringsböter. Detta är på vägen utanför mitt hus där det är gratis att parkera dygnet runt och där jag vet att folk ofta låter sina bilar stå i många dagar utan att flytta dem. Nu visar det sig att jag förmodligen borde lyssnat bättre (men vad ska jag till mig till när...) under teoriutbildningen när jag tog körkort. Tydligen betyder en P-skylt utan undertext att man inte får stå mer än 24 timmar. När det inte är snö är det omöjligt för en lapplisa att bevisa att man inte kört en sväng runt kvarteret en gång om dagen, men nu när det är snö passar de på att sätta dit folk. Tycker det är jävligt illa, speciellt eftersom de vet att folk får problem att komma loss från snödrivorna. Så på grund av kylan och snön fick jag inte bara problem med låset som nu måste fixas på verkstad, utan även parkeringsböter. När jag, relativt förgrymmad, ringde till polisen fick jag reda på att jag måste betala parkeringsboten innan jag kan bestrida den. Vad är det för jävla system? Betyder inte det att de skulle kunna ge mig skällösa böter på 10 000 och det enda sättet för mig att inte hamna hos Kronofogden är att betala? Under alla omständigheter ska jag imorgon fixa en blankett från Polisen (man kan sså klart inte maila om detta utan man måste fylla i en blankett och lägga på gula lådan) och börja bestrida. Fittsystem.

Imorgon åker T och jag hem till Östra Karup. Ska bli mysigt att komma hem till föräldrarna. Hoppas transporten hem går smidigt trots det trafikkaos som råder på de svenska vägarna.

Den senaste veckan har jag lagt mig senare och senare om kvällarna. Tror min hjärna håller på att vrida om switchen till jullovsrutiner. Sweet.

Slutligen: Grattis pappa på födelsedagen!!!

1 kommentar:

onlyme sa...

skönt med jullovsrutiner. känns som man "hinner" mer ego-saker när det inte är så mycket vardag. ;)